רכבת ישראל: מערכות סולאריות על 40 גגות של תחנות רכבות

פרסמה מכרז להצבת תאים פוטו-וולטאים לייצור חשמל באנרגיה סולארית. המהלך צפוי להביא לחיסכון של 2 מיליון שקל בצריכת החשמל של רכבת ישראל, ואף להכנסות של מיליון וחצי שקל ממכירת החשמל, מדי שנה


12:03 ,10.02.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

רכבת ישראל פרסמה מכרז פומבי לתכנון, הקמה ותחזוקה של מערכות תאים פוטו-וולטאים לייצור חשמל בשיטה ירוקה וסביבתית, על ידי אנרגיית השמש. לוחות התאים הסלולריים יוצבו על כארבעים גגות תחנות ומתחמים תפעוליים רכבתיים ברחבי ארץ. לקראת פרסום המכרז, בוצע מיפוי והערכת אומדנים על ידי רכבת ישראל, אשר לוותה על ידי חברת הייעוץ אנרגיה ירוקה - ייעוץ וליווי בע״מ.

 

בשלב הראשון, יוצבו המערכות על ארבעה גגות מתחמים תפעוליים רכבתיים של חטיבת הנייד ברכבת: מתחמי התחזוקה בבאר שבע, לוד, מתחם הקישון ומתחם חוף שמן שבחיפה. מערכות אלה ישרתו את המתחמים התפעוליים ויאפשרו צריכה עצמית של חשמל, הפחתה משמעותית של כמות זיהום האוויר, תוך חיסכון של עד שני מיליון שקל בשנה, במסגרת תכנית ״מונה נטו״ של רשות החשמל.

 

בשלב השני, יותקנו מערכות תאים פוטו-וולטאים נוספות על עשרות גגות תחנות הרכבת הפזורות ברחבי הארץ. מערכות אלה יאפשרו ייצור ומכירת חשמל לרשות החשמל, באמצעות מתווה האסדרה התעריפית של רשות החשמל, ויאפשרו הכנסות באומדן של כמיליון וחצי שקל לשנה.

 

הספק החשמל שייוצר כתוצאה מהמכרז צפוי לעמוד על כ-5 מגה-וואט, וברכבת ישראל צופים שהתהליך יושלם ברובו כבר במהלך 2019.

 

מרכבת ישראל נמסר: ״אנו שמחים להיכלל ברשימת החברות הציבוריות הראשונות שמצטרפות למאמץ לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות וירוקות, ותורמות להפחתת זיהום האוויר. האקלים הישראלי, יחד עם שטחי הגג הרבים של רכבת ישראל, יאפשרו חיסכון ניכר בעלויות החשמל, ואף רווח מסוים כבר בשנה הקרובה, ללא הקצאת שטחים נוספים מעבר לאלה הקיימים. אנו מקווים כי פרויקט זה, יחד עם מהפכת חשמול המסילות המתקדם בימים אלה, יהפוך את רכבת ישראל למובילה בתחום החשמל לצריכה עצמית בישראל״.